Begeleiding

Thematisch en geïntegreerd werken is voor de meeste scholen een nieuwe en andere manier van werken voor zowel leerkrachten als leerlingen. Want hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat de kinderen zelf een goede onderzoeksvraag formuleren en ook echt iets leren? En hoe begeleid je dit eigen onderzoek, zodanig dat het voor jou als leerkracht haalbaar is? We adviseren daarom alle scholen om te beginnen met de training. De training kan plaatsvinden tijdens een studiedag, maar bijvoorbeeld ook op een middag na schooltijd. Daarnaast is er continue begeleiding beschikbaar en kun je optioneel nog vervolgafspraken voor begeleiding inplannen.

De begeleiding bij Blink Wereld bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Training onderzoekend en ontdekkend leren met Blink Wereld - geïntegreerd groep 5-8 (3,5 uur)
  2. Continue helpdesk (beschikbaar via chat in de lesomgeving, telefoon en e-mail)
  3. Vervolgbijeenkomsten (optioneel)

Training

In deze training ontdek je samen met je team wat onderzoekend en ontdekkend (en ontwerpend) leren inhoudt, hoe je dit terugziet in Blink Wereld - geïntegreerd en wat dit betekent voor je rol als leerkracht. In de training van 3,5 uur doorloop je zelf in sneltempo een eigen onderzoekscyclus zoals in de thema’s van Blink Wereld en ervaart zo direct wat je met je leerlingen gaat doen. Aan het einde heb je met je team een goed beeld van waar jullie staan als het gaat om onderzoekend leren: wat is helder en duidelijk en waar moeten we nog over nadenken?

Lees meer over de training

Continue helpdesk

Je begeleider van Blink en BCO is gedurende het hele schooljaar per mail en telefonisch bereikbaar voor vragen. Daarnaast is er de vaste klantenservice van Blink die je kunt bereiken via de chatfunctie in de lesomgeving waar je vragen kunt stellen of je suggesties voor verbeteringen kunt doorgeven. De klantenservice is ook telefonisch bereikbaar (073- 85 000 22) en per e-mail.

Vervolgbijeenkomsten (optioneel)

Wanneer je na de training of gedurende het schooljaar als team graag aanvullende begeleiding of training wilt, dan is dit flexibel en op maat in te plannen met de begeleider van Blink/BCO. Denk aan specifieke onderwerpen zoals werken met een portfolio, differentiatie voor de sterkere leerlingen of gericht werken aan 21e eeuwse vaardigheden. Ook lesbezoeken met observaties behoren tot de mogelijkheden. 

Over BCO Onderwijsadvies

De training en optionele vervolgbijeenkomsten worden verzorgd door ervaren trainers van BCO Onderwijsadvies.
  • Erno Mijland: specialist in inzet van technologie voor leren en ontwikkelen, 21e-eeuwse vaardigheden, denkvaardigheden en onderzoekend leren. Hij publiceert en blogt regelmatig over onderwijsontwikkelingen, adviseert scholen en traint leerkrachtteams. Bekijk zijn LinkedIn-profiel.
  • Jo Verlinden: specialist in leerkrachtvaardigheden onderzoekend leren, hoogbegaafdheid en kwartiermaker voor platform Beta-techniek-scholen. Hij is van huis uit leerkracht en inmiddels al meer dan twintig jaar adviseur en trainer voor basisscholen. Bekijk zijn LinkedIn-profiel.
  • Lana Goossens: specialist in het professionaliseren van leerkrachten op het gebied van onderzoekend en ontdekkend leren, in het kader van wetenschap- en technologieonderwijs. Zij ontwikkelt en verzorgt teamscholing, cursussen en studiemiddagen en coacht leerkrachten en schoolteams. Bekijk haar LinkedIn-profiel.