Wereldoriëntatie en burgerschap

 

 

Je ontvangt een email met verdere instructies.

Burgerschap

Hoe kun je burgerschap aan bod laten komen binnen wereldoriëntatie?

Scholen moeten sinds 2006 actief burgerschap en sociale integratie bevorderen. Burgerschap is geen apart kerndoel, maar er zitten elementen van burgerschap in de kerndoelen bij 'Oriëntatie op jezelf en de wereld’ (kerndoelen 34 t/m 53). Zowel sociale integratie als actief burgerschap komen aan bod in de thema’s van Blink Wereld. 

Daarbij leent de manier waarop de lessen van Blink Wereld zijn opgezet (zelf onderzoeken, ontdekken en ontwerpen) zich goed voor het verbinden van actief burgerschap. Dat betekent dat je geen losse methode voor burgerschap aanschaft, maar zelf bekijkt hoe je vanuit de thema’s en vanuit je eigen visie als school bepaalde onderwerpen kunt verbinden.

Lees meer over Blink Wereld en burgerschap

Burgerschap in de kerndoelen

In de inleidende tekst van de kerndoelen bij 'Oriëntatie op jezelf en de wereld’ staat onder andere het volgende over burgerschap en sociale integratie:

'Kinderen zijn nieuwsgierig. Ze zijn voortdurend op zoek om zichzelf en de wereld te leren kennen en te verkennen. Die ontwikkelingsbehoefte is een aangrijpingspunt voor dit leergebied. Tegelijk stelt de samenleving waarin kinderen opgroeien haar eisen. Kinderen vervullen nu en straks taken en rollen, waarop ze via onderwijs worden voorbereid. Het gaat om rollen als consument, als verkeersdeelnemer en als burger in een democratische rechtstaat. Kennis over en inzicht in belangrijke waarden en normen en weten hoe daarnaar te handelen, zijn voorwaarden voor samenleven. Respect en tolerantie zijn er verschijningsvormen van.' 

Deze manier van kijken en denken zit in alle thema’s van Blink Wereld verweven; het gaat niet alleen om inhoud en stof, maar zeker ook om hoe en waar je dit terugziet in de echte wereld om je heen en wat je daar zelf van vindt. Daarbij is actief burgerschap goed te verbinden met het zelf onderzoeken en ergens zelf goed over nadenken. Dat betekent dat je geen losse methode voor burgerschap aanschaft, maar zelf bekijkt hoe je vanuit de thema’s en vanuit je eigen visie als school bepaalde onderwerpen kunt verbinden.